I forbindelse med at Aneo har innført spotprisavtale har styret i lengre tid forsøkt å få kontakt med Aneo via e-post og kundeservice. Sist fredag fikk vi endelig snakket med noen fysiske personer. Bakgrunnen for dette er innføring av spotpris uten at styret på Høgreina og en håndfull andre styrer ikke fikk beskjed på forhånd. De har beklaget at styret på Høgreina samt noen flere ikke fikk beskjed før spotpris ble innført. Det samme gjelder svært lang svartid på styrets henvendelser. Det at flere borettslag og TOBB har reagert fører til en prisendring.

Den månedlige prisen for borettslag i TOBB er nå kr 249.- Dette dekker leie av boks, drift, forsikringer vedlikehold og kundeservice.

Strømprisen settes av strømbørsen Nord Pool. Denne prisen kalles spotpris og varierer for hver time i døgnet. I tillegg til spotprisen betaler du en handelskostnad på 2,63 øre/kWt og fastpris på nettleie 87,5 øre/kWt for strømmen du bruker. Strømstøtten, som dekker 90 % av spotprisen over 91,25 øre/kWt, trekkes automatisk fra på fakturaen din. Alle prisene er inkl. mva, og rundes av til nærmeste øre på fakturaen din.

Siden alt har skjedd så fort nå på fredag, er det ikke sikkert at beløpet vises i appen før etter noen dager. 

Når det gjelder kapasiteten hos oss er det nok strøm tilgjengelig, men ikke ut til ladeboksene. Aneo og Bravida var mandag 11. november på befaring. De bekreftet at overbelastningsvernet er for lite i forhold til lading. De skal også byttes effektbryter og noen måletrafoer.

Jobben med dette starter uavhengig av den videre kontakten vi har med selskapet. 

Etter siste dagers samtaler og befaring har de også funnet ut at konnektivet på deler av anlegget virker å være tidvis dårlig til enkelte ladere. Det vil si hvordan ladeboksene kobler seg opp i nettet. Dette vil også bli ordnet.

I samtalen beklaget de også opplevelsen noen av dere har hatt med kundeservice.

Både styret og vår forretningsfører (TOBB) følger nøye med videre. Det er flere ubesvarte spørsmål i saken.